الحلقه الخامسه عشر و الأخيره من أصدقاء الجحيم
امبارح كنا وقفنا هنا
و مشي (رفعت) من بيت (محمد) و ملامح وشوا بتقول انه بيعيط و زعلان
لكن الحقيقه غير كده خالص و قال بينه و بين نفسه
(محمد) ده غبي اوي
الحقني قبل ما الحقك + تابوت حديد من غير تهويه *شاليه مهجور علي البحر = ....
هأ أكيد الجثه لازم حد يلحق الجثه انا هروح ارتاح شويه و انام و هاجي الحقك يا حبيب قلبي ياللي زعلت يوم ما فقدتك يا (احمد) يا اخويا
و (رفعت) روح البيت و فتح التليفزيون و معاه اللب و السجاير و كله تمام و قرر يسمع فيلم (سلام يا صاحبي) و يندمج شويه
و قبل مشهد النهايه جات الاعلانات اللي الواحد مننا بيستناها عشان يعمل كوباية شاي و ولع البوتاجاز و حط البراد علي النار و كله تمام و جهز كوباية الشاي كانت الاعلانات خلصت و بدأ العرض الحقيقي مشهد العمليات اللي كلنا عارفينه و سعيد صالح بيموت حصلت حاجه عاديه ممكن تحصل النور قطع لمدة دقيقتين و اشتغل لوحده في مشهد الانتقام الاولاني بس و صاحب الخماره بيتحرق و بعدين طبعا عادل امام ولع السيجاره و النور قطع تاني و فجأه النور جه في مشهد المحامي و هو بيتشنق و النور قطع تاني و جيه في مشهد ضرب النار و الفكهاني بيموت و فجأه النور قطع خالص و (رفعت) نور الكشاف و فجأه لقي (احمد) ظهر في وشه و صاحبنا (رفعت) شبه فاقد النطق و دار الحوار
احمد : ايه مش فاكرني ولا مش عايز تفتكرني
رفعت : ايييي اييييي انت لسه عأ عأعايش
احمد : هو هايضايقك في حاجه يعني
رفعت : لأ انت اكيد مش حقيقي
احمد : تحب اثبتلك
(رفعت) قرر مايردش و فجأه (أحمد) ضربه بالألم و كإن اترش عليه مية نار و فضل يزعق بصوت عالي و كل ده و النور قاطع علي ضوء الكشاف اللي كان منوره و اختفي (احمد) و صاحبنا (رفعت) طبعا مرعوب و رايح علي المرايه و هو بيقنع نفسه انها تهيئات و هو بيقرب للمرايه ببطئ شاف وجهه كله دم و متقشر و متقطع من كل حته و لسه بيلف ضهره للمرايا و بيجري علي الباب و المرايا اتحدفت علي دماغه و وقع علي الأرض و وشه علي الأرض لسه بيلف ضهره و فجأه لقي كميه ماهوله من مية النار بتندلق عليه و اتحرق و لحمه ساح و مات موته ابشع من كل اللي قبله طبعا احنا فاكرين ان (احمد) كان واخد قرار انه يحبس نفسه في نفس التابوت و لمدة اسبوع و طبعا في فترة البحث عن الاصدقاء اللي استغرقها (محمد) و (رفعت) كانت المده خلصة و (العفريت) امره بقتل (رفعت) و بعد ما خلص علي (رفعت) اخد نفس القرار تاني بس لمدة يوم و دخل التابوت من جديد و بعد ما اخد القرار الجن صرخ صرخه بسببها الشاليه اتهد و اتكسر علي كل حته و طبعا انا بكتب بس ..
تخيلوا انتم بقي انا مش متحكم في خيالكم
و شبح (احمد) راح لـ(محمد) في البيت في نفس الليله اللي قتل فيها (رفعت) و دار الحوار
محمد(اول ما شافه قاعد فجأه علي السرير جامبه) : انا مش خايف منك انا السبب من البدايه
احمد : انا مش جاي اقتلك يا محمد
محمد : اومال انت جاي ليه و بعدين مهما عملوا مايستهلوش الموت انت ليه بتعمل كده فينا
احمد : مش هو ده وقت للعتاب يا محمد لازم تلحقني قبل ما اقتلك .. بص ماتسألنيش ازاي ده حصل .. انا هحكيلك بإختصار يوم ما فكرت احبس نفسي في التابوت كنت فاكرك و ساعتها الشيطان اللي بيسيطر عليا مايقدرش يحكم عليا بقتلك لأني كنت واخد قرار وقتها اني لو افتكرت اللي ماكنتش فاكره اقدر اوقف اللعنه و اقدر الحق اللعبه قبل ما تكمل
محمد : انا مش فاهم انت بتقول ايه
احمد : مش وقتوا خالص دلوقتي ياللا احق جثتي اللي في التابوت قبل المهله ما تخلص و ساعتها مش هيبقي في مفر من موتك انت تروح الشاليه و تدور علي اي بدلة غطس من اللي كانوا معانا و تلبسها و تغطس فورا عشان مش فاضل غير 22 ساعه ارجوك يا محمد القرار ده هيكون اهم قرار عشان العالم كله مش عشاني و عشانك و عشان العفريت ياللا انت هتبقي بطل
محمد : هبقي بطل ..
احمد : ايوه هتبقي بطل ياللا نردد اسم العمليه سوا ايه انت نسيتها ولا ايه انا هعد 1 .. 2 .. 3
و الاتنين بصوت واحد
(عمليه واحد في سته اخطف الكيس و خد منه حته)
و اول ما الشمس ظهرت شبح (احمد) اختفي و (محمد) راح الشاليه و فضل يدور علي البدله و طبعا الشاليه كان مدمر (محمد) ماستسلمش فضل يدور حوالي (
ساعات لغاية ما لقي البدل و جمع واحده و نزل يدور علي التابوت في وقت استغرق ساعه كمان و خرج لقي التابوت الحديد و شاف القفل و فوره في البحر و شاف الهيكل العظمي بتاع (احمد) و ظهر في جمجمتو ملامح (احمد) و هو بيبتسم و الهيكل العظمي اتبخر و خرج (محمد) من التابوت و هو بيضحك بصوت بسيط و بعدين الصوت بقي اعلي و الضحكه بقيت ضحكه مستفزه و ملامح وشه اتغيرت و بقيت مخيفه و قال
(برضه عملت اللي في دماغي يا صعاليك)
و دي كانت نهاية اصدقاء الجحيم